2012-08-10

Kiropraktor

I onsdags var jag till kiropraktor. Ni som känner mig vet att jag har värsta skräcken för ett sånt besök. Huuu vad jag tycker att det är läskigt. Efter lite egna analyser så tror jag att det är kontrollfreaket i mig som får det jobbigt. Tycker heller inte om smärta. Antagligen därför som jag även har svårt för tandläkarbesök.

Hur som helst. Kiropraktorn i Hudiksvall var väldigt seriös och undersökte och grejade lääänge. Jag fick stå, böja framåt, böja åt sidan, hålla i papper, han kollade reflexer osv. Sen fick jag ligga och han böjde och kollade rörlighet etc. Han knäckte nacken och även ländryggen, det gick ganska bra men jag var såhär *måttar med fingrarna* nära till gråt. Jobbigt!

Hans utlåtande: Troligen diskbråck i nacken (det har ju även sjukgymnasten sagt) och artros i facettleden. Artros kan man inte behandla, men han rekommenderar bålträning, något som jag ska lägga fokus på alltså. Jag har en inbokad tid hos sjukgymnasten på måndag så då kan jag få lite tips. Han tyckte dessutom inte att jag ska gå på BodyPump eller gruppträning överhuvudtaget på ett tag, först ska jag träna upp bålstabiliteten, sen kan jag gå på dessa pass.

Det kändes bra efter besöket. Men natten efter så hade jag jätteont i ryggen igen, lika på morgonen. Kanske för att han varit där och grejat och böjt, inte vet jag. Så igår var det en dålig dag (igen). Den här sommaren går till historien, jag vill vara glad och må bra!

Jag fortsätter med mina promenader, avverkar talböcker på löpande band. Nästa vecka börjar jag jobba, då blir det inga morgonpromenader, får ta mig i kragen och gå EFTER jobbet då, för jag mår bra av att röra på mig.


2 kommentarer:

catja sa...

Fy vad tråkigt att det inte blir bättre. Diskbråck i nacken låter inte trevligt. Kanske fundera på en op om det inte blir bättre eller vad har doktorn sagt om det? Man blir ju ruskigt handikappad av nackont.

Mia sa...

Väntar på magnetröntgen för att få det bekräftat att det är verkligen ÄR diskbråck. Tydligen så vill de inte operera i första stadiet utan man inväntar att det läker ut, vilket kan ta ca 2 år.

Jag är mest orolig över mitt ryggont nu och om det är som kiropraktorn säger att jag har artos så går ju inte det att "bota". Då är det bålträning som gäller. Jisses vad jag ska träna! ;-)