2010-06-19

Greklandsresan

Nu när jag varit hemma ett och ett halvt dygn så känns det som att jag aldrig varit i Grekland. Konstigt.
Vi har i alla fall haft en underbar vecka!
Dagarna såg rätt lika ut. Vi vaknade vid 8-8.30 sådär och gick ner och åt frukost. Sedan upp och packa lilla väskan för att gå till stranden. Vi låg på stranden varje dag från 10 och minst till klockan 17. Vid 13.30 har vi gått och ätit lunch. Varmt så in i baljan har det varit. Uppskattningsvis 40-45 grader. En kväll var det 31 grader varmt klockan tolv på natten! Knappt ett moln har vi sett. För att utstå värmen så är man tvungen att bada. Det har vi gjort. Massor. Jag har fått bruna fina ben och mage. Tyvärr så har soleksemen brett ut sig på armar och fötter, det har kliat nåt fasligt. Har smörjt med allt möjligt, men inget har hjälpt...

Efter stranden gick vi tillbaka till hotellet för att duscha och göra sig i ordning för kvällen.
Vi släntrade varje kväll in till centrum av Karpathos stad, ca 800 m från hotellet. Där fanns en uppsjö av restauranger. Vi har testat många. Endast ett ställe har vi återvänt till flera gånger. Dock inte för middag, men lite drinkar och annat. Orsaken var en übertrevlig ägare/servitör. Till motsats från många andra så var han "alldeles lagom" dvs inte för smörig eller gåpåig.

God mat? Jodå. Men ganska smaklöst. Vi har ätit grekisk sallad i princip varje dag (oftast till lunch) och tzatsiki behöver vi nog inte äta på ett halvår nu, för det begäret är stillat ;-)
Goda drinkar av allehanda slag har också inmundigats. Extra härligt med en vacker solnedgång att titta på.

Shopping då? Mja, några småsaker följde med hem; sandaler, sarong, oljekrus, skål och lite småsaker. Inga stora utsvävningar.

Insekter? Ni som känner mig vet nog också om min insektsfobi, som ju blivit bra mycket bättre de senaste åren. Jag menar, nu åker jag ju på utlandsresa ;-) Förut åkte jag inte pga insekterna.
Inget på rummet mer än små spindlar som Anna-Lena tog hand om. Utanför dörren en dag satt en STOR gräshoppa som jag inte såg när vi gick och åt frukost. Såg den inte när vi gick tillbaka heller. Men när vi skulle gå till stranden såg jag den och fick ruskigt bråttom ;-) Anna-Lena bad hotellpersonalen ta hand om den så sen var det fixat. Den var kanske 1 dm lång. Blä! Några kackerlackor såg vi på gatorna, men inget alls på restauranger eller i butiker.

Alldeles strax lägger jag ut bilder från resan i fotodagboken.

3 kommentarer:

Sofia sa...

Vilka underbara bilder!!! Jag vill också åka utomlands! :)
Ballt när du blandar olika storlekar på bilderna.
Kram.

Marion sa...

Grekland ser underbart ut! Fina bilder, alltid kul att följa dig och dina strapatser!!1

catja sa...

Vilka finfina bilder. Det där blå/vita är så typiskt Grekland. Jag tittade på dig och undrade om det inte var ngt skumt med dina ögon, typ färgade linser. Jag började ju i fotodagboken bakifrån och gick framåt och såg snart att jodå, det fanns inhandlat bruna linser så då fick jag den förklaringen. :) Tycker nog ändå att dina blå är vackrast om du frågar mig...