2007-11-01

Viktgrupp


Idag var jag hos dietisten. Jag ska börja på en grupp som heter "Övervikt handlar om känslor" och den började med lite information idag. Vi var sex deltagare, lite lagom.

De verkade inte särskilt förberedda om man säger så. De glömde att vi skulle presentera oss och det gjorde att det blev väldigt tyst och alla satt liksom och undrade vilka de andra var. Upplägget är så att vi kommer att följa ett kostprogram som innebär att man måste väga all mat (omständigt tycker jag). Sen kommer vi att använda oss av en bok där vi får reflektera över den gångna veckan och varje vecka har ett tema.

Vi också väga oss (usch) och det kommer vi att få göra varje vecka. Det hela verkar bra, men det som jag känner var lite negativt det är att de pratar hela tiden om att ta "små små steg" och att "sätta upp mål som är realistiska". Sen ger de oss ett strängt kostprogram som vi ska följa till punkt och pricka. Det tycker i alla fall jag var ett STORT steg. Jag kan ju såklart bara prata för mig själv. Men det är ju just det jag har problem med, att äta regelbundet. Jag äter för lite, även om man inte kanske tror det. Fyra frukter per dag ska vi äta, jag undrar hur jag ska få i mig det.

Nu låter jag väl som världens pessimist, men det är inte så jag menar. Känner bara att det var lite väl höga hinder. Framtiden får utvisa hur det går.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Spännande... är det månne Lisbeth Stahres bok ni utgår ifrån?

Anonym sa...

Svar till Smulmia:

Japp, Stahres bok är det. Har du provat?

Var det du som la in inlägg i gästboken om måttanpassade stövlar? Isåfall säger jag tack till en användbar länk!

Anonym sa...

Good Luck med viktgruppen!

Anonym sa...

Heja, heja!

Anonym sa...

Lycka till hos dietisten! Själv ska jag till en sån på torsdag och blir lite lätt nervös inför det...äsch, mailar dig istället...

Anonym sa...

Men med den inställningen kan det väl knappast gå annat än åt skogen? Vill du ens gå ner i vikt?

Mia sa...

Svar till anonym:
Ja självklart vill jag gå ner i vikt, varför tror du annars att jag går hos dietist????

Jag hoppas verkligen inte att det går åt skogen, jag vill klara det här. Men jag har väl ändå rätt att ha åsikter, eller?
Jag har inget bra förhållande till mat och att äta, det är inget man ändrar på en blink. Att då följa ett kostprogram till punkt och pricka känns jävligt svårt.