2007-10-15

Svårt att sova?


Föräldramöte ikväll. Åkte hemifrån ca 07.20 och kom hem vid 21.30. Det blir lite drygt. Dessutom är det möten hela dagen i morgon också så i morgon kväll lär jag somna ovaggat.

Somna ovaggat förresten. Jag har aldrig haft problem med sömnen. Jag har en vän som har jättesvårt att sova. Hon kan vakna flera ggr/natt och det tar ofta lång tid innan hon somnar. Jag är tvärtemot. Jag somnar på typ 15 minuter max. Tittar alltid på tv i sovrummet när jag ska sova, och ställer in tv:n på timer, att den ska stänga av sig efter 30 minuter. Jag somnar alltid innan den har slagit av. Jag är heller ingen sån där som kliver upp på natten för att kissa.

Sen är mina morgonvanor såhär:
Klockan ringer vid 6 (beroende på var jag jobbar och hur långt jag har att åka). Jag snoozar ALLTID! Ofta trycker jag av minst en 3-4 ggr, och i värsta fall ända upp till en timme. Så det är alltid ont om tid när jag väl kliver upp. Masar mig först upp på toa för att morgonkissa, sedan ner i källaren för att duscha. Upp och klär på mig och sedan borstar jag tänderna och sminkar mig. Klart!
Frukost? Den äter jag i bästa fall i bilen (typ en yoghurt), oftast inget alls.

Hur är dina sov- och morgonvanor?

5 kommentarer:

Pingolina sa...

Klockan (mobilen) piper tidigast 5,20 och senast 6,30 beroende på när jag börjar. Kliver upp direkt för att undvika ev risk att försova mej. In i badrummet för morgonbestyr, sminkar mej gör jag nästan aldrig för jobbet. På med kläderna och så äter jag alltid frukost (måste för min diabetes), oftast en tallrik yoghurt med banan och cornflakes, macka och kaffe tar jag på förmiddagsfikat sen. På med ytterkläderna och så en 10 minuters promenad till bussen. Ja, det var väl allt tror jag :-)

Anonym sa...

morgonrutiner:
Kliver alltid upp direkt klockan ringer vid 6, duschar, klär på mig och äter frukost i lugn och ro framför morgontv.

Gillar inte att stressa på morgonen, men jag är ändå ingen hurtis!

Anonym sa...

Jag är oxå morgontrött, men jag har bara 5 minuter till jobbet, så jag kliver upp en halvtimme innan ungefär. Äter frukosten på f.m-fikat.

Anonym sa...

Mobilen piper till 5:45 och jag kliver oftast upp direkt. Snozar aldrig men kan ligga kvar en eller 2 minuter. Duschar, klär på mig de kläder jag lagt fram kvällen innan. Borstar håret, på med ansiktscreme sedan ner för att väcka barnen. Dottern hoppar in i duschen medans jag klär på sonen. Medans dottern klär på sig fixar jag frukost till barnen, smörgås och oboy. Medans de äter sminkar jag mig lite lätt och fixar håret. Därefter bostar vi gemensamt tänderna, ger kaninen mat, klär på oss ytterkläderna och går hemifrån ca 7:10. Lämnar dottern och sonen hos skolan/dagmamman och går sedan till tunnelbanan. Sitter där och slappnar av, läser punkt.se/metro/city eller en pocketbok. Efter byte vid t-centralen och 50 min. senare är jag framme i Danderyd och småspringer mot kontoret. Startar datorn, och jobbar i ca 15-30 min. innan det är dags för fika före telefontiden. Då äter jag havregrynsgröt gjord i micron med kanel och socker....

Kul att läsa om hur andras mornar ser ut!

Anonym sa...

På sensate har jag också sovit dåligt - undrar lite om det är en ålders/kropps ändring eller nått. Kan vara super trött och ändå inte släcka tankarna i huvudet innan midnatt, läser tills jag somnar. Och så vaknar jag några gånger om natten, av ingen särskild anledning. Kl. 6 piper klockan, som jag slår av minst en gång.

Kissar, slår på kaffet väcker pojkarna, fixar lunchpåsarna, gör mig i ordning, skyndar pojkarna, har dom ätit frukost? tagit på sig skorna? är allt packat i ryggsäckarna?

Vi far till skola/jobb inte en minut efter 7:18.

Måste se till att jag lägger mig kl.21.... ha ha!