2007-03-28

Spela kula

Gjorde ett ryck och städade bilen ikväll. Tråkigt, men nödvändigt. Borde tvätta den också och så ska jag in och visa upp den för bilverkstaden, den ska ju lagas efter sen sopbilen körde på mig. Byte av bakskärm blir det väl skulle jag tro, blir utan bil några dagar, skärmen ska väl lackas också. Väntar jag några veckor så är det ju hojsäsong och jag kan åka hoj till jobbet under tiden. Sommardäcken ska ju på också.

När jag kom på jobbet idag hade min orkidée slagit ut. Har inte gillat den blomman förr, men de är väldigt vackra när de blommar.

Igår var jag och hälsade på Gustav och Elin. Gustav och jag spelade kula! Det måste ha varit 1975 eller nåt jag kastade kula sist. Oj vad kul det var. Jag minns att vi oftast satte upp "vanlig pyrra" dvs 3 kulor i botten och en ovanpå, i nio fall av tio hade vi stenkulor, för glaskulor var liksomlyxvarianten. Sen om man lattjade till det och ville stajla, då satte man upp en "tio-pyrra" dvs med tio kulor. Wow liksom! Ibland gick man back, men oftast så ökade innehållet i kulpåsen rätt bra. Glaskulur var hårdvaluta, de var så himla fina, med färgat mönster inuti. Idag finns tydligen nästan bara glaskulor, och de är inte alls så fina som förr.

1 kommentar:

Anonym sa...

Kasta kula var superkul. Jag minns oxå de fina glaskulorna, och så hade vi järndankar också, lite större kulor.