2007-07-18

Dalarna

Hemma igen efter en liten minisemester i Dalarna med mamma. Vi åkte söndag förmiddag och det var perfekt bilåkarväder; lite sol och lite moln.
Vi tog det lugnt ner, stannade lite i Mora och fikade och sedan tog vi "turistvägen" mellan Rättvik och Leksand där det är sååå fint!
Vi hade planerat att stanna på Skarp Kalligrafi och titta i butiken och som tur var så var den öppen. Trevlig ägarinna och där hade jag kunnat göra av med mycket pengar. Valde mellan en skylt med ett ordspråk på och en enklare med bara ordet välkommen. Det blev den sista. Kanske köper en till någon annan gång. Man kan tycka att "såna där skyltar kan man väl göra själv". Nja, jag skulle aldrig lyckas få till texten så där fin, så det är lika bra att köpa istället. Vi kom så småningom fram till målet Borlänge där vi hade hade bokat hotellrum på Scandic Hotel. Måndagen ägnades åt shopping på köpcentrat Kupolen. Gjorde faktiskt några fynd på rean, inte helt fel.

Dalarna är otroligt vackert. Det finns mycket fina vägar och vi har verkligen lullat på och tagit det lugnt de här dagarna. Vi har ätit frukost lääänge och ätit god middag på kvällen. Det känns som om batterierna har laddats och jag inser att jag har ju SEMESTEEEEER!

Idag återvände jag till vardagen hemma igen, och jag har 2,5 semestervecka kvar, jippiieee! Ja som ni kanske sett i fotodagboken så var det idag ett mc-jippo ordnat av en viss Hasse P på Sveriges Radio Gävleborg. Han åker hoj, så idag så sändes programmet "bakom nästa böj" med hjälp av oss ca 150 hojåkare. Vi åkte en liten runda som var hemlig i förväg och det var mycket fina vägar, roliga stopp och ja en riktigt bra dag. Se bilderna i fotodagboken vettja...

2 kommentarer:

Anonym sa...

Dalarna är toppen! Det bästa landskapet tror jag nästan. Ett tips är att åka upp till Sätergläntan i Insjön. De har en superfin hemslöjdsbutik och på sommaren kan man fika och titta på utställning samma lokal som fiket.

Pingolina sa...

Låter som en mysig tripp!
Dalarna är helt klart överrepresenterat när det gäller våra semestrar. Det är fint där!