2007-09-09

Läskigt

I förrgår hände nåt skitläskigt här hemma. Jag var ner och tände pelletspannan och lät som vanligt luckan till pannan stå lite öppen (för att få drag) och gick upp och satte mig vid datorn. Efter en kvart eller nåt så börjar brandvarnaren i källartrappan att gasta. När jag kommer till hallen så ser jag massor av rök välla upp från källaren. Jag funderade i några sekunder och tänkte att "det kan inte brinna, utan det är nog nåt annat tok som gör att det röker in". Så jag gick ner i källaren. Men halvvägs insåg jag att det inte gick att ta sig ner. Det var så mycket rök så ögonen tårades och jag hade svårt att andas. Källaren var helt rökfylld. Jag öppnade ytterdörren och gick ut och öppnade källardörren på baksidan. Tittade in i pannrummet men såg inga lågor. Jag tog en blöt handduk (ja man har väl sett på tv) och tog de tre stegen in i pannrummet mot pannan. Såg att det inte brann utan att det helt enkelt rykte från luckan. Slog av pannan på huvudströmbrytaren och gick sedan ut igen. Det fortsatte att ryka hur mycket som helst så jag var tvungen att se vad det var. Guess what? Ovanpå pannan låg en hammare med träskaft. Skaftet stack ut ca 2-3 cm precis ovanför luckan som jag lämnat öppen. Hammaren hade alltså börjat - ja inte brinna, men glöda - i skaftet och det var det som rykte. Jisses! Om det blir SÅ mycket rök av ett litet hammarskaft så kan jag tänka mig in i hur det är när det brinner på riktigt. Det var faktiskt riktigt läskigt, hjärtat hoppade dubbelslag kan jag lova!

Här en bild på hammarskaftet, ser ni? Det är ju knappt att det syns! Hela huset luktar fortfarande rök trots att jag vädrar som en galning.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Shit va läskigt!! Mardröm!
Hoppas allt är bra med dig!!
Stor kram Maria

Sofia sa...

Oj! Förstår att Du blev livrädd! Usch va läskigt och så ensam på det... Hua. Kram.

Anonym sa...

Men fyyy, det lät inte bra det där. Att andas in rök är farligt!
Håll koll på eländet nu då...