2008-02-12

Särskrivning

Hur kommer det sig att det är så jädra mycket folk som särskriver nuförtiden? För en ordpolis som mig blir sånt väldigt jobbigt ;-)

Jag läste en blogg och i ett kort kort inlägg lyckades människan särskriva följande ord:
inrednings tidningar
jul sakerna
advents tiden

Suck. Jag fattar inte... hur kommer det sig att särskrivning har blivit ett nytt svenskt fenomen liksom? Jag menar, skulle vi ha skrivit "jul tomte" i skolan så skulle vi fått bassning av lärare, så var det bara.

Jag är säkert petig, men jag retar mig oerhört på detta. Ordet får ju en helt annan betydelse. Vi kan ta några exempel:
Kyckling sallad = Det här tolkar jag som kyckling med sallad, dvs en kycklingbit med sallad till
Skum tomte = Inte nåt gott godis i alla fall, utan en tomte som är lite mysko
Lax filé = Ja... en laxbit samt nån filé av okänt slag. Fläskfilé? Oxfilé?

Jag är ganska övertygad om att jag själv inte särskriver men om jag gör det så måste ni som läser här lova att ni säger till mig! Tänk om jag själv är en särskrivare utan att jag vet om det? Hemska tanke!

Särskriver du?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hoppas INTE att jag särskriver!! Rättar och petar och suddar i kollegors dokument på jobbet. :)
Tack tack för leveansen och de är ju helt bedårande, halsbanden! Mycket uppskattade och de båda passade! Ska sätta in pengar! Stor kram

Anonym sa...

Jag tror inte att jag särskriver. Skulle bli förvånad isåfall. Jag stör mig själv något grymt på sånt!