2009-08-14

Punktering

I onsdags skulle vi åka på vår årliga utflykt till Jamtli i Östersund. Det var mamma, Gustav, Elin, Filip och jag. Utrustade med fikakorg, dvd-spelare och lite böcker så drog vi iväg. Strax före Ängratörn så börjar det låta konstigt och jag förstod direkt att vi fått punka. Stannade direkt och när vi klev ur så var det mycket riktigt punka på vänster bakdäck. Kul. Ungarna tyckte dock att det hela var mycket spännande. Gustav och Filip sprang iväg och satte upp varningstriangel och Gustav ville hemskt gärna visa sina kunskaper i att byta däck

Jag har ju bytt en del däck så det var inga problem att fixa detta. Det stannade en bil med två unga killar i som frågade om vi behövde hjälp - tror ni de hade stannat om jag hade varit kille?
Väldigt snällt av dem, men jag fixade det själv. Vi kom till Östersund något försenade och hade en toppendag på Jamtli! Bilder från dagen finns i fotodagboken.

Igår åkte jag på däckverkstaden för att fixa däcket. Killen sa att han ville konsultera verkstadspersonalen för eftersom jag har en 4-hjulsdriven bil så är det lite speciellt. Alla däck måste vara "lika stora" eller lika slitna alltså. Så om ett däck är halvslitet och man får punka så måste man byta alla fyra däck. Har ni hört på maken. Det kan alltså bli en VÄLDIGT dyr histora med punka på en 4-hjulsdriven bil. Jag hade "tur" och behövde bara byta 2 däck. Det kostade 4.200 kronor det. Som hittat. Not!

Idag är sista dagen jag är ledig - förutom helgen såklart - och på måndag börjar jag jobba igen. Det känns rätt ok faktiskt. Jag älskar ju mitt jobba. Men det blir ändå extra roligt när eleverna kommer, på torsdag. Måndag-onsdag blir nog rätt lugnt för min del. På tisdag ska jag till Tallbacken och planera året på den skolan. Kul!

4 kommentarer:

Sofia sa...

Fina bilder från Jamtli :) Jag har varit där en gång, men det var en herrans massa år sedan. Tror det var när Madde var bebis!
Även bilderna från Klövsjö var jättefina. Har en arbetskamrat som åker dit rätt ofta. Kul att se hur det ser ut :)
Och du Mia, du är bra smal nu! :)
Kram.

Maria W Fredholm sa...

Hehe Inte visste jag att dom använt mig som modell till den där "bystiga bysten" ju....hmm kanske måste kräva arvode ;) hihi

Mia sa...

Sofia: Jo nu är jag "i mål" vad gäller vikten. Men smal är jag inte... men de ska va lite å hålla i också! ;-)

Maria: Hahahhaa! Jag tyckte bysten var jättefin och det är du med!

Marion sa...

Men oj vilken dyr punktering det blev. Fina bilder från eran utflykt!