2010-02-09

Tandläkaren 2

Här kommer ett lite gnälligt inlägg, så ni som inte orkar med det klickar på röda krysset och säger bye bye!

Jo, jag har ju haft tandvärk i typ 4 veckor. Sanningen är den att jag känt av den ena tanden i säkert 6-7 veckor men har ”inte velat låtsas om det”. Jag vet att det är oerhört korkat. Men men, så är det när man har tandläkarskräck.

Hur som helst, till slut blev tandvärken så ihållande att jag var TVUNGEN att ringa och boka en tid. Var till tandläkaren för två veckor sedan och domen blev ”rotfyllning” av den tanden. Inget hål där eller så, men en varbildning i roten eller hur de nu benämner det. Ok, skönt att ha varit dit. Berättade också för tandläkaren att jag tappat två plomber. Ja, lika bra att lägga korten på bordet, har jag väl tagit mig dit så ska all skit fixas!

Vad jag inte berättade var att den ena plomben tappade jag för kanske 1 år sedan ;-). Men den såg tydligen helt ok ut. Plomb två (vars plomb lossnade i julas) såg dock ”risig ut” som han sa, så den fick jag tid för att fixa idag. Nu hör det till saken att sedan rensningen av tand 1 (hänger ni med i alla turer här nu) så har jag fortsatt att ha haft tandvärk. Hm. I veckan så insåg jag till min fasa att det inte är tand 1 som har värkt, utan tand 2 (den med den nyligen tappade blomben). Oj.

Så idag kollade han upp den ordentligt. Jag fick bedövning innan han ens fick röra tanden, för min fasa är när de kommer med den där jädra ”nålen” eller vad det nu kan heta, den som ser ut som en liten krok, och så PETAR DE I HÅLET. Fy fasen, jag är som en fiolsträng då.
Hur som helst så kände jag att han petade med nålen trots bedövning, så jag fick en spruta till. Det kändes ÄNDÅ! Trodde jag skulle dö. Nä, men nästan då. Han insåg rätt snabbt att det inte finns någon återvändo utan det blir ROTFYLLNING av tand 2 också. Fattar ni. Inte konstigt att jag haft tandvärk va. Mitt eget fel!

De hade inte avsatt tid för rotfyllning idag så de har borrat, vilket gjorde skitont eftersom tanden var så infekterad. Sedan har de petat ner något smärtstillande i tanden (?) och så ska jag dit på torsdag igen och rensa. Just nu är livet ganska lattjo, för jag har bedövning, dvs INGEN TANDVÄRK. Undrar hur jag kommer att må när bedövningen går ur? Jag är lite känslig mot bedövningen och den sitter alltid i väldigt länge, upp till 8 timmar, kanske är lika bra det…

Så:

Kära Gud
Nu lovar jag dyrt och heligt att nästa gång jag får tandvärk så ska jag ringa tandläkaren PÅ EN GÅNG. Kom ihåg det och påminn mig så är ni snälla.

4 kommentarer:

Jullan sa...

Du är nog inte ensam om att dra dig för att gå till tandläkaren..det gör jag oxå bara för att det är sååå jävla dyrt...sist jag var dit så ville de dra 3 tänder..så jag har inte gått tillbaka än....:S

Jerry sa...

Att bara läsa detta får mig att tycka så synd om dig. Själv ska jag snart igång med mina behandlingar (dock ingen rotfyllning) och det är inte kul. Jag blir nervig bara jag går dit oavsett vad de gör.
Du är ändå modig som gör det och inte fortsätter med huvudet i sanden.

Marion sa...

Nä men fyyyy!

Hoppas det går över snabbt!!!!

Sofia sa...

Jag lider med dig. I en sådan situation är det bara att tänka - en dag i taget - för att stå ut. Tänk på att det blir skönt när det är fixat sedan. Kram.