2008-03-21

Långfredag

Långfredag.
För många (främst karlar) innebär denna dag att ge sig ut på någon sjö och angla. Med sig i ryggsäcken finns diverse alkoholhaltiga drycker. Framåt eftermiddagen lullar man (i vissa fall får man t.o.m bäras) aspackad hemåt och somnar. Sen vaknar de här herrarna framåt kvällningen och då är de bakfulla. Jättekul påsk för övriga familjen liksom... not!

I mitt tidigare liv som partypingla så var det fullt ös som gällde när det var påsk. Tjo vad det var livat, fullt ös medvetslös... Nä så illa var det inte, men jag gillade, eller åtminstone trodde att jag gillade, att festa till och ha kul på krogen. Det var några år sen kan jag meddela. Misan och jag var stadiga gäster på först Statt när vi var 17 år (minns inte hur vi lyckades smita in) och sen på Järnvägs när det återuppstod. Järnvägs var vårt andra hem faktiskt. Nuförtiden går jag ytterst sällan på krogen.

Långfredagen förresten, var det då Jesus korsfästes? *försöker fräscha upp mina historiekunskaper* Eller var det då han återuppstod?
Kollar på nätet och på Wikipedia står det såhär: "Långfredagen firas i kristen tradition till minne av Jesu korsfästelse och död på Golgata".

Sen står det även såhär:
Förr i Sverige skulle långfredag vara en "långtråkig" dag, då man skulle vara lugn och tänka på Jesus.

Ok, då gör jag det idag då! ;-)

Igår var det strålande sol och det såg ut att bli en härlig hälg. Idag snöar det och är mulet. Inge vidare faktiskt. Men det spelar väl ingen roll egentligen. Jag ska ju ändå inte ut på någon is för att angla och bli solbränd om näsan! ;-)

GLAD PÅSK

Inga kommentarer: