2008-05-17

Lördagsfika, fotosugen

Lördag...
Det obligatoriska lördagsfikat är avklarat. Vi är några tjejer som fikar varje lördag kl 12 på konditori Finess i Ljusdal. Mysigt. Ja det har ju varit en slät kopp kaffe som gällt för mig nu då de senaste veckorna. Men det är inte främst för fikat vi träffas, det är nog mer för den sociala biten. Det är trevligt att träffas och höra hur alla har det, lite skvaller blir det ibland också. Kul också att sitta och titta på folk, man märker att det är fler än vi som fikar där varje lördag! ;-)
Idag var det Eva, Tina och jag + Tinas dotter Lovis.

Igår kom det 1,5 dm snö här. Ja det är faktiskt sant, det snöade den 16 maj! Det var svinkallt och riktigt ruggigt. Bilder finns i fotodagboken från igår. En lastbil blockerade vägen några kilometer härifrån. Den hade vält pga ovädret och vägen var oframkomlig i flera timmar.

Var även och grattade min mormor som fyllde 83 år. Det första hon frågade när jag, Gustav och Elin kom var om jag kunde ta med soppåsen när jag gick. SUCK...
Det är nämligen ett sophus på gården så man måste ut för att slänga sopor. Det är typ 50 meter att gå utanför porten. Med tanke på att hon går ut max 3-4 ggr per år (då hon ska på sjukhuset e.dyl) så utnyttjar hon alla människor hon har omkring sig för att springa ärenden osv. När hon handlar mat så kör de ut det till henne och levererar till dörren. Jag har sagt NEJ till att vara henns piga för några år sen, så nu ringer hon aldrig mig för att fråga om jag vill köpa frimärken, cigaretter, gå på apoteket osv. Det är inget fel på min mormor fysiskt. Det är psykiskt, hon har alltid varit så.

Är så sugen på ett macroobjektiv till min kamera. Har varit och kollat lite och ska få lite förslag på onsdag i min lokala fotobutik. De är skitbra att ha att göra med, jag är NOLL intresserad av det tekniska kring alla fototillbehör. Jag vill bara ha ett bra objektiv som jag kan ta närbilder med. Punkt. En blixt skulle jag också vilja ha, men huuu vad dyrt allt är.

2 kommentarer:

Anonym sa...

åh ja nog är det dyrt allt :S
Är oxå såå sugen på macro!
Men, det får vackert vänta.
Men samtidigt så tycker jag att det är en del av charmen och glädjen också att få vänta och längtas =)

Kommer jag in på skolan till hösten då blir det ju mer eller mindre ett måste att shoppa mer utrustning så

//AKP

Anonym sa...

mm mitt nya kosta 6000 de..
så ja, nog är de dyrt allt :S

Jag har sökt till Forsa, "Fotografering" :)