2008-06-18

Lägesrapport

Har inte haft någon lust att uppdatera, men här kommer en liten lägesrapport:

Det funkar hur bra som helst att äta flytande förutom att jag förmodligen aldrig mer kommer att äta pulversoppa, de är verkligen hemska! Jag klarar inte dem längre, så nu har jag övergått till hemgjorda soppor eller ärtsoppa i sån där "korv", köttsoppa på burk eller felix frysta gulaschsoppa. Helt ok.

Måendet då? Jag måste säga att jag mår mycket bättre än vad jag trodde jag skulle göra. Jag har inga som helst problem när det gäller mat och mående, mår toppen helt enkelt. Det enda minuset just nu är att jag inte orkar så mycket. Men vad fasiken, jag gjorde en stor operation för två veckor sedan så det är väl inte så konstigt...

Igår var mamma och jag på en liten utflykt. Var först på sjukhuset och träffade dietist och sjuksköterska. Hos dietisten gick vi igenom hur det funkar att äta. Eftersom jag ätit soppa i så många veckor pga strejken så ska jag få börja med ett mål purékost nästa vecka, dvs en vecka tidigare än vad som var sagt. Det låter väl futtigt - äta puréliknande mat en gång per dag - men jag försäkrar att det känns som värsta lottovinsten. Tänk att få tugga på något, tänk att få smaka GOD mat! Jag tror att jag ska äta lax med pressad potatis. Hallelulja!

Sjuksköterskan tog bort klamrarna på magen och kollade hur jag mår rent allmänt. Inga problem alltså. Vikten då? Ja minus 20 kg har det blivit, inte illa. Det har stått stilla nu sista veckan men det är tydligen normalt. Antagligen kommer det att hända nåt när jag börjar äta och rör på mig mer.

Sedan åkte vi mot Borlänge då där jag skulle byta en hjälm. Det blev ett kort besök - snabbaste shoppingen någonsin tror jag - på IKEA i Valbo. Köpte lite gardintyg och stolsdynor, lite värmeljus "råkade" halka ner i korgen också, *harkel*

Hjälmbytet gick bra, sen var vi in på Clas Ohlson i Insjön också. Lite smått och gott fick jag med mig hem.

Dagarna går fort även om jag inte gör så mycket. Jag läser mycket och har även börjat rensa i garderoberna. Ska sälja kläder på Tradera tänkte jag. Det är en STOR hög nu, herregud vad med kläder! Det tar tid att fixa, kläderna ska ju fotas och så ska det skrivas en beskrivning av varje plagg, så jag drar lite på det. Kanske nästa vecka... ;-)

4 kommentarer:

Anonym sa...

Härligt att höra att du mår bra! Kan förstå att du är less på soppor! Kram J

Sofia sa...

Min väninna som gjorde en gastric banding för några år sedan har gått ner 40 kilo sammanlagt. Hon sålde också sina kläder på Tradera och är nu fast i det ;) Hon har nästan en extra inkomst därifrån.
Kul att läsa i allafall hur det går för dig. Kram.

Anonym sa...

Härligt att läsa att du mår bra!

Anonym sa...

Jag blir så glad att läsa om att det går bra för dig! Hoppas din midsommar blir bra! *kram*