2009-05-01

Sär skriv ning.... och årets första riktiga hojtur!

Nu blev det sådär konstigt, när det är helg mitt i veckan så dribblar jag bort dagarna. Det känns som lördag idag! Lååång helg blir det!
I morgon ska jag upp med tuppen, kl 8 ska jag vara packad, tankad och klar att åka mot Gävle tillsammans med övriga. Det är motorcykelns dag, det missar jag inte!

Idag var första turen på vårt turschema för sommaren. Vi åkte Svartsjövägen och sedan till Delsbo och fikade. Tror vi var 10 pers eller nåt. Jag körde inte först idag, skönt att bara få slappna av "mitt i". Det var idag för varmt för att prova mina nya handtagsvärmare men jag kan säga som så att det är nästintill omöjligt att se på displayen om den är på eller inte, när solen skiner. Hm, måste nog försöka hitta på en annan lösning. Lite bilder från dagen finns här (även uppdaterat några dagar bakåt)

När vi stod på fiket och tittade på menyn så säger Anders: Vad är vegetarsik för sorts fisk då? Tjejen i kassan såg ut som ett frågetecken. De har en stor meny på väggen och det skulle såklart stå "vegetarisk". Jag fattar inte att inte restauranger och affärer ser till att stava ordentligt. Retar mig nåt hemskt på felstavningar och - inte minst - särskrivningar. Det verkar som om ungdomarna idag inte förstår att t.ex "rökfritt" och "rök fritt" är två helt skilda saker.
Några andra exempel: kyckling lever, kul potatis.

Fick brev från ett försäkringsbolag häromdagen och då höll jag på att få hjärtsnörp när jag såg alla dessa särskrivningar! Herregud, i ett brev från ett professionellt försäkringsbolag. Man skriver väl ändå inte "all risk försäkring"??? Gaaaah!

Många bloggare särskriver också, men det är en helt annan sak. Men jag tycker att företag o.dyl borde anstränga sig att stava rätt och sluta särskriva. Ja det tycker i alla fall jag. Hälsningar Ordpolis Olsson
PS. Jag kanske särskriver jag med, utan att veta om det, snälla säg till mig då! ;-)

Nu ska jag fixa lite mat, för jag får middagsfrämmande ikväll. Undrar om det går att sitta ute, men det blir kallt så fort solen försvinner...

4 kommentarer:

catja sa...

Hej Ord Polis Olsson :D

Packad, tankad och klar - låter som en øverførfriskad festprisse. Motorcykelns dag låter dock trevligare. Iaf dagen efter. ;)

Du som har blivit rena motionsaddicten, ska du inte vara med i min gå-utmaning och tævla mot dig sjælv? En gå-ræknare kan man ha på från morgon till kvæll - allt ræknas!

Maria sa...

Håller med dig; stör mig också på felstavningar och i synnerhet särskrivningar. Har såklart överseende med typ bloggar och mail och så men inte myndigheter, butiker etc. Hua!
Finfint sommarsovrum du fått!!
Kram kram

Anonym sa...

ha-ha
ja det där med särskrivning retar mig med.. kolla in M.B's blogg särskrivning heeeeeela tiden ;-)
Kraam

Mia sa...

Hm, vet inte vem MB är???