2009-02-03

Pelletsleverans


Jag har pelletseldning som värmekälla. Några gånger per år backar en stor lastbil in på min gård och fyller på mitt pelletsförråd med ca tre ton pellets. Själva förrådet är en del av mitt pannrum. Trots att det är tätat med silikon och vem vet vad mer så dammar det som sjutton när de fyller på. I princip hela källaren blir vit av pelletsdamm. Inte kul kan jag säga. Det funkar inte att använda dammsugaren för motorn tål inte det fina dammet. Nä, det är till att sopa. Jättekul. Not!

Jag fick leverans ikväll. Chauffören ringde när jag var hos Lotta och påstod att jag hade "stopp i röret" men jag svarade med lugn röst; "det är inte så att du har glömt att ta bort pluggen som sitter för röret?".

Eeeeh, jo det hade han missat.

Tur jag hade varit med om det förr. Så jag satt lugnt kvar och fikade kaffe och god kaka hos Lotta.

Nu väntar det tråkiga. Mot källaren! Byta med mig någon?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Nopp är sååå nöjd med våran fjärrvärme:) I vårat förra hus eldade vi med ved...och I dont miss it!!

Anonym sa...

Detta låter inte kul alls. kan inte pelletsbilen städa oxå? ;-)