2009-02-05

Vad är bra med att ha blivit en smalis?


Jag får ofta frågan "vad är det mest positiva med din gastric bypass?". Hm, det är ju en massa saker såklart. Främst att jag MÅR BRA. Jag har fått bättre självförtroende och känner mig smidig och lätt.

Några saker som man kanske inte tänker på om man aldrig varit överviktig tänkte jag lista nedan. Detta ser jag som positivt med mitt "nya liv":
  • Jag slipper oroa sig för att inte få plats i vissa stolar på t.ex restaurang
  • Det går att köpa kläder på smalisavdelningen på kläd-affärerna. Först nu förstår jag vilket dåligt utbud det är för överviktiga!
  • Jag kan sitta med benen i kors *gör vågen*
  • Det går att få upp dragkedjan ända upp på stövlar
  • Jag antar att det kommer att bli lätt som en plätt att köra min sporthoj i sommar, förut var det ibland jobbigt att få upp fötterna på fotpinnarna
  • Det finns armband som räcker till runt min handled
  • Människor glor inte längre (ja det hände ganska ofta faktiskt)
  • Jag slipper kommentarer angående min övervikt
  • Jag behöver inte oroa mig för trånga passager i affärer osv
  • Det funkar bra med olika motionspass, jag orkar!
  • Jag kan tänka tanken att vistas på en badstrand utan att behöva klä på mig ett enmanstält som skydd
  • Jag känner mig snygg! (ibland)
  • Jag svettas inte av minsta ansträngning
  • Det är inte jobbigt att knyta skorna längre
  • Jag får göra nya hål inåt istället för utåt på bältena

Är det då inget som är negativt?
Helt ärligt så är det inget negativt med detta, det enda som är värt att nämna är isåfall allt överflödigt skinn. Men förhoppningsvis drar det ihop sig lite mer än nu. Jag har ju gått ner så mycket på så kort tid (-50 kg på ett halvår) så då hinner inte skinnet med riktigt antagligen. Sen får jag fruktansvärt ont i ändan om jag sitter på hårda stolar också. Det är faktiskt ett ganska stort problem. Undrar hur det ska bli i sommar när jag ska sitta på motorcykeln timme ut och timme in.
Annars har jag ingenting som jag upplever som negativt. Jo just det, jag tappade massor av hår, men det är på väg tillbaka nu :-)

6 kommentarer:

Anonym sa...

Va härliga och MNGA positiva saker du hittat med att vara smalis. :)
Har utmanat dig hos mig. :)
Kram

Millan sa...

Millan kikar in o säger hej!
Fatta! -50kg på ett halvår!!?? Helt otroligt! Det är så coolt!
Det blir en fröjd att svinga sig upp på hojen till våren! Jag lovar! Been there, know the feeling! ;-)

Har nu äntligen kommit igång med min egen viktminskning! Yes! Börjat träna o lägga om kosten. Det lär ju inte gå lika snabbt för mig, som för dig. Men jag tar det med ro. Har ju gjort denna resan två ggr innan, och vet att det kommer... så småningom... :-)

Ha en skön helg!
Kram!

Anonym sa...

oj 50 kilo är mycket..Jag ska oxå göra en op...Men för mej dröjer det länge innan det är min tur..men jag längtar och hoppas att det kommer att bli detta år.
fin blogg och jättefina bilder//madde
http://frumaddis.blogg.se

Linda sa...

Blir ledsen och samtidigt full i skratt när jag läser de positiva med din op. Du prickar så rätt i de du skriver - allt de där vill jag också kunna göra...

Anonym sa...

Men wow, 52 kilo mindre av dig! Vilken fantastisk viktresa du gjort, grattis!

Anonym sa...

Wow, vad spännande att få läsa din blogg och din viktresa! Jag gick ned 40 kr på egen hand för många år sedan men denna gång klarar jag det inte själv utan ska nog opereras. Men ville tipsa om att det gör ont när du sitter, det hjälper att skaffa mer muskler på rumpan! Jag hade samma problem när jag gick ned mycket i vikt förra gången, sittbenen som inte längre har mjukt fett runt sig behöver "kläs in" med muskler!
Lycka till!
//Titti