2010-01-10

U2


Ikväll på tv: 30 år med U2. Tror ni jag tittade? Eeeeh... är påven religiös? ;-)

Jag har varit med nästan allla de 30 åren. "Upptäckte" U2 när jag gick i nian 1980 eller 1981. Det var skivan Boy som jag hörde. Låten I will follow var så rackarns bra tyckte jag. Eftger det var jag fast. Misan och jag var lite halvfanataiska i början av 90-talet, lyssnade på alla intervjuer, köpte böcker osv.... Lite småkär var jag nog i Bono också i min ungdom. Fasen vad Bono var snygg i programmet igår förresten... Snyggast var han (om ni såg) då de spelade låten Exit, med skinnjacka och långt hår, kan ha varit en inspelning från början av 90-talet eller nåt.

Många bra låtar och mycket nostalgi. Dessutom så håller de definitivt ännu! De är klart bäst live, även om många plattor är riktigt bra också såklart. Skivan Zooropa (kan det ha varit -93?) var dock riktigt dålig måste jag säga. De var på villovägar då på nåt sätt. Sedan följde några skivor som var "sådär" innan de definitivt hittade tillbaka till sitt sound med All that you can't leave behind 2000. Edge är suverän på gitarr, har ett alldeles eget sound som jag gillar. Bono tar fram gitarren han också ibland, men han ska nog hålla sig till sången.

Jag var på min första U2-konsert 1987 i Göteborg på Eriksberg med över 50.000 andra människor och det var det häftigaste jag hade varit med om då. Sedan har jag sett varje konsert de har gjort i Sverige efter det. Senast var nu i somras i Göteborg och The Claw var deras signum. Se bild nedan.
Några andra bilder jag gillar:

Bästa U2-låtarna?
Hm... Jag älskar ju Bad. Några andra bra lugna låtar; All I want is you, Love is blindness och With or without you och Moment of surrender.
Andra bra låtar: Even better than the real thing, Electric Co, I will follow, Vertigo, Red hill mining town

1 kommentar:

Mia sa...

Nickar instämmande till "All I want is you", men påminner om:

*A sort of homecoming

*New Years day (ryser vid tanken på Larry Mullens kör i refrängen *ståpäls* )

klassikern
*Where the streets have no names

och
* Who´s gonna ride your wild horses

Å där är min lista komplett!
:-)