2010-12-11

30-dagarsutmaning - dag 3 - mina föräldrar

Mina föräldrar heter Kicki och Nisse. De träffades när min mamma var 16 år och pappa var 24. Allt gick väldigt snabbt. De förlovade sig i pappas lastbil medan han körde. Romantiskt värre ;-)
Mamma kommer från Ljusdal och pappa från Föne.

När mamma var 17 år blev hon gravid med mig. Fyra år senare kom lillebror Uffe. Mamma var hemmafru och pappa hade eget åkeri. Han jobbade jättemycket och mamma skötte hemmet. Klassiskt. De bråkade ganska mycket efter några år och pappa drack för mycket. 1979 skildes de, jag var 14 år då. Jag och Uffe flyttade med mamma till en lägenhet. Pappa började efter skilsmässan att dricka ännu mer och det urartade. Det är en så lång historia så jag orkar inte dra den här. Men hur som helst så flyttade jag hemifrån när jag var 16 år, klarade mig själv från dess kan man säga.

Pappa gifte om sig med SolBritt och de levde ihop i många år. Pappa var en rolig prick, jag tvivlade aldrig på att han älskade mig. Men han hade också förmågan att får mig att känna mig "fel" och åsidosatt. Han var ganska gammaldags och tyckte att "kärringarna ska stå vid spisen" så när jag tog både lastbils- och busskort så var det inte populärt. Både han och Uffe åkte hoj så jag tog också hojkort -91 vilket pappa tyckte var väldigt onödigt till en början, men sen tror jag att han var väldigt stolt över mig! Julen 2000 blev pappa sjuk och i februari 2001 dog han i cancer. Det gick väldigt fort, sex veckor efter att han fått beskedet så somnade han in. Denna tid var mycket smärtsam, det var mycket jag skulle ha velat säga till honom. Min pappa hade ett hjärta av guld och jag älskade honom verkligen.

Min mamma lever idag ensam. Hon bor i lägenhet i Ljusdal och jobbar med ekonomi. Vi har ett väldigt bra förhållande.

Inga kommentarer: