2008-04-27

Hemlis

Jag lovade i förra veckan att jag skulle avslöja en hemlis. Så här kommer den:

Jag ska göra en gastric bypass

För er som inte vet vad det är så är det en överviktsoperation där de minskar magsäcken så att man kan äta väldigt små portioner. På så sätt går man ner rätt mycket i vikt. Det här är något jag haft i tankarna i säkert 10 år. Jag har även diskuterat det med min läkare, men har inte känt mig mogen för det förrän i oktober 2006 då jag ringde och beställde tid hos min husläkare. Jag har under åren provat både det ena och det tredje men nu kände jag att "jag ger upp". Jag klarar inte att gå ner i vikt på egen hand helt enkelt.

Har alltid sett överviktsoperation som den absolut sista utvägen och där är jag nu tyvärr. Hur som helst så fick jag en tid hos min läkare och hon var med på noterna, skrev en remiss till kirurgen i Hudiksvall. Jag fick vänta länge på det besöket. Först i november fick jag tid. Jag var fruktansvärt nervös när jag satt och väntade på läkaren. Var livrädd för att de skulle säga "nej, du får ingen operation". Men han sa ja. Fy fasen vad skönt det kändes kan jag lova. Jag menar, jag ser såklart inte det här som en bantningsmetod. För mig handlar det om att få ett bättre liv. Jag väljer bort saker som jag egentligen vill göra av olika orsaker.

Nu har jag genomgått ett gäng tester som man måste göra innan operationen, så man ser att kroppen är redo liksom. Har träffat dietist, tagit diverse blodprover, blodtryck och gjort hjärt- och lungutredning. Den gjorde jag för tre veckor sedan och först då var det 100% säkert att det blir operation. Sen har det rullat på snabbt. Den 14 maj ska jag alltså göra operationen. Om det nu inte blir sköterskestrejk på kirurgen!

På torsdag börjar jag med flytande kost inför operationen. Jag ska äta Modifast i två veckor, fyra påsar per dag. Det är faktiskt de här två veckorna jag gruvar mig för mest. Nu är jag ju liksom "frisk". Suget att äta kombinerat med hungerkänslan eftersom jag får äta så lite kan göra frestelsen stor. Jag hoppas och tror att det ska gå bra. Efter operationen ska jag också äta flytande kost i fyra veckor, då får jag äta valfri kost, typ soppa etc. Allt måste silas, för det får inte vara några bitar av mat med. Efter det är det två veckors purékost och sedan får jag börja äta vanlig mat fast på ovanligt sätt kan man väl säga. Jag ska äta små portioner, äta ofta och tugga mycket. Det kommer att bli jobbigt och ovant. Men jag är supermotiverad och vill inget hellre än att säga bye bye till mitt gamla liv kan jag säga!

Jag kommer att berätta här om hur det går såklart. Det kommer säkert att bli lite gnäll och klagande också, men det får ni stå ut med.

Så, nu är väl er nyfikenhet stillad?!?

8 kommentarer:

Anonym sa...

Åh grattis till op-datum! :-)
Själv har jag fortfarande inte hört ett knyst....
/Smulmia

Anonym sa...

Oj, vilket stort steg du ska ta. Men det går säkert jättebra!

Lycka till på din resa!

Anonym sa...

You go girl!
Du kommer att bli supersmal och supersnygg och må så mycket bättre!!!

Anonym sa...

Åhhhh! Jag väntar faksiskt på att överviktseneheten ska svara med en tid på minremiss... Det har gått mer än en månad nu...

Jag vill oxå!!! Det är ju så jättebra resultat på denna op!

Har en väninna som har gjort gastric binding, med bra resultat oxå, men jag tror bypassen är bättre!

14 är ju snart!

Modifast kanske inte är så kul, men man får tänka att man gör detta för att man ska må bättre i framtiden... ;)

Ha det gottis och håller tummen för dej med modifasten!
Jag körde ju cambridge i 2 månader för några år sen, men lyckat resultat och med några återfall där jag vräkte i mej onyttigt skit... Men så fick jag problem med gallan efter det.. hmm...

Anonym sa...

Det kommer gå sååååå bra ska du se!! Bara att höra av dig om du har några frågor eller funderingar! By the way...Är så avundsjuk på sig som åker motorcykel... spreciellt i detta vädret! Kram J

Anonym sa...

Jag hoppas och tror att allt kommer att bli bra i ditt "nya liv".

Kram Annalena

Anonym sa...

Men wow! Det låter ju jättebra med denna operation! Okej, lite trist nu så här inför och direkt efter när du inte får äta men vikten kommer ju att rasa och det kommer du att få en sån kick av!

Lycka till! Jag hejar på dig!

Anonym sa...

Åh va spännande!! Känns det rätt för dig är det ju det rätta! Jag önskar dig all lycka före, under och efter op!
Stor kram