2008-08-15

Jamtli

Igår var jag med ett gäng ungar till Jamtli. Vi åkte tidigt och det var inte en enda sur min i bilen upp trots att det tog 2,5 timme. Vi fikade medhavd matsäck efter vägen också, det är verkligen mysigt!

Vilken härlig dag vi hade! Vi var fem personer, det var jag, Gustav, Elin, kusin Emma och så min-brors-nya-tjejs-son, Filip. Filip och Gustav är kompisar, de leker jättebra ihop. Som tur är så får även Elin vara med killarna, de tar bra hand om henne trots att hon är "bara" fem år. Emma och jag var på Jamtli förrförra året för första gången. I fjol var Gustav och Elin också med och i år likaså. För er som aldrig varit på Jamtli, så är det en resa i tiden. Det är som en by, uppbyggd som förr i tiden. Det är skådespelare där som är klädda tidsenligt, de pratar som man gjorde förr och man kan köpa saker som det fanns förr i tiden. Jätteroligt, särskilt för barn. Ungarna hade jätteskoj och de cyklade dressin, flottade timmer, mjölkade "kor", bakade låtsaskakor och lekte med "ostar". Sen körde killarna trampbil och fick körkort också. Vi hann även med att äta våffla med sylt och grädde, samt en massa annat. Vi var på Jamtli från 11.30 till 17.00 och var rätt trötta när vi satte oss i bilen för att åka hemåt.

Emma; jag längtar till om 5 år, då är du 18 och kan köra bilen hem! ;-)

Jag var hur trött som helst när jag kom hem igår kväll. Somnade faktiskt i fåtöljen framför tv:n, vilket nästan aldrig händer... Vaknade klockan 3 med gamnacke och kände mig helt förvirrad, typ "var är jag!"

Idag har Lotta, jag och Linda med sonen Edvin varit på Mellanvarn och fikat samt kikat lite på en inrednings- och trädgårdsbutik i Norrbo utanför Delsbo. De hade jättefina stora rabarberblad i betong bl.a. Jag la ut en liten hint om ifall ägarinnan kanske vilje sälja åt andra på kommission och det verkade inte helt omöjligt. Smycken var hon inte intresserad av, men mina tavlor ville hon se. Ojdå, jag som inte har några kvar nästan, måste producera mera!

Jag tog massor av kort på glad-Edvin men de får vila tills jag fått tillbaka min dator, ingen idé att lägga in några bilder i lånedatorn och har heller inget bildredigeringsprogram i den. Det blev ju massor av bilder tagna igår på Jamtli också såklart!

Ikväll har Lotta och Maria varit här en sväng och sen kom även mamma. Nu ska jag krypa ner i en renbäddad säng och kika på en film, har på känn att jag kommer att somna inom 10 minuter!

1 kommentar:

Anonym sa...

Vad du verkar hitta på mycket roliga aktiviteter jämnt du Mia... var in på Jamtlis hemsida, det verkar ju jätteskoj!