2008-08-04

Vilket väder!

I lördags var jag ute på en kylig hojtur. Vi hade "på hemlig tur med Emo" så jag var så illa tvungen att åka ner till Statoil i duggregnet för att se om någon kom. Jodå, vi blev 4 hojar och 5 personer som trotsade ovädret. I Bollnäs stannade vi för att ta på regnställ men faktiskt så klarade vi oss skapligt från regnet ända fram tills det var fikastopp. På Årsunda Gårdscafé hade jag planerat in första stoppet. Här hade även Tomas anslutit från Gävle. Vi slingrade oss vidare på roliga mc-vägar men nu regnade det rejält! Tyvärr avtog det inte heller så hela hemresan blev i konstant ganska ihällande regn. Två åkte direkt hemåt från Åmot men jag och T+A på sin hoj fortsatte åka slingervägar. Inte lika roligt då regnet gör vägen hal, dvs man vågar inte åka lika fort och lägger inte ner så mycket i kurvorna. Matstopp på Spicy Cow i Bollnäs där vi blötte ner restaurangen med våra droppande regnkläder. Innan vi var hemma så var jag helt genomblöt i handskarna och även fötterna var blöta. Inte kul!
Var stelfrusen och trött vid hemkomst så jag hoppade över 40-årsfesten jag ev hade tänkt gå på beroende på när vi kom hem. Jag kröp ner i badkaret istället för att värma min stackars kalla lekamen. Där låg jag till halv tio då jag kröp in i mysbyxor och en varm tröja. Mysigt.

Igår inhandlades en ny lampa som ska sitta och sprida vackert ljus över min gårdsplan. Måste ringa elektriker typ nu. Det är andra eljobb som behöver göras också. På kvällen möttes Tomas och jag i Bollnäs för gemensam färd till Freluga Trädgårsscen där Melissa Horn samt Abalone dots spelade. Hade inte ens hört talas om Melissa Horn mer än att det är Maritza Horns dotter, så jag var helt nollstäld... hon var otroligt bra! Mycket vacker röst, fina visor och gripande texter. Köpte en skiva direkt! Efter det blev det mera drag då tjejerna i Abalone dots drog igång. Bluegrassmusik och de var på Allsång på Skansen i tisdags om ni undrar vad det är för gäng. Lite problem med att instrumenten behövde stämmas hela tiden - antagligen pga fukten - men oh så bra! Köpte även deras skiva...

Här ett klipp från Abalone dots, vilken stämsång!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej.
Jisses, vad du tappat kilon och vad härligt att du åker hoj igen. Vi var till Ockelbo för ett par veckor sedan för första gången.Åkte Alla tiders väg.Hur vackert som helst men jag måste säga att det är taskig kvalite på vägarna runt Gävle.

Imorgon far vi till Västervik trots regn och rusk med regnställ och lite packning. Har möjlighet att låna lägenhet där av Robbans moster. Ska bli kul att se sig om i Småland.

Ha det gott. Kram på dig /Anne

Sofia sa...

Va kul att se bandet Abalone dots. Jag tycker Bluegrassmusik är jättehäftig. När pappa fyllde 70 år (för två år sedan) hade brorsan fixat en band som lirade den musiken på landet. Det var så läckert! Kram.