2008-09-10

Lägesrapport

Igår opererades mitt knä äntligen. Hade jag varit idrottare så hade nog detta varit gjort för ett år sedan :-(

Hur som helst; det är ju dagkirurgi som gäller vid en sån här operation. Snälla mamma skjutsade ner mig till 8.30 då jag skulle vara där. Fick vänta ända till 11.30 innan jag rullades in till operationsrummet. Då mådde jag inget vidare eftersom jag varit fastande från kvällen före. Känner av sånt väl nu efter magoperationen.
Vaknade till liv igen vid 13.30 och mådde ganska bra. Kände ett behov av att sova, men det var en farbror i salen som snarkade så högt så ingen av oss andra kunde sova. Ja det är sant, det var bland det värsta jag hört. T.o.m sköterskorna kommenterade det...

Låg och filosoferade och tyckte att det kändes ganska bra. Vid 15.30 kom doktorn och berättade vad de hade gjort. Det blev ju mer än både de och jag trodde. Både yttre och inre menisken var uttänjda efter mc-vurpan och de fick klippa bort "skräp" på båda. Det är alltså pga detta jag har haft "låsningar" i knät.

De upptäckte också att främre korsbandet var av. De gjorde inget åt det, eftersom man oftast klarar att leva som vanligt trots detta. Det är bara om man sparkar framåt som det kan bli problem, det såg förresten så roligt ut när den indiske (?)läkare jag hade visade hur han menade genom att ta sats i salen och låtsas sparka en fotboll. Med stetoskop, vit rock och foppatofflor...
Alltså; om jag vill bli en kvinnlig Zlatan, då måste korsbandet åtgärdas. Jag tror inte att det blir aktuellt... hehe

Tar mig fram utan kryckor utan problem här hemma. Knät är rejält svullet som ni ser på bilden, knaprar värktabletter också såklart. Har fått ordinationer att ta det väldigt lugnt de första två dygnen. Därefter kan jag gå försiktigt, om jag ska röra mig lite mer så rekommenderas kryckor. Pga att det var båda meniskarna som var skadade så blev jag sjukskriven till den 22/9. Jag ska även gå på sjukgymnastik för att få tillbaka balans och styrka i knät.

Ja det var det hela. Jag blir nog inte hemma hela sjukskrivningen, men kanske inte är tillbaka på måndag som jag trodde. Hoppas på att kunna jobba igen i mitten av nästa vecka.

7 kommentarer:

snöstjärna sa...

Oh, läskigt det låter. Dagens första svimningskänsla. Läskig bild =P
Hoppas du läker snabbt.

Anonym sa...

Köpte de hos Johanna, på Eva Salongen =)

Anonym sa...

Knät såg inte så lajbans ut. Hoppas du är på benen igen snart!

Sofia sa...

Stackars dig :( Hoppas du inte har ont så länge. Kan dock tänka mig att det är skönt att operationen är gjord. Du har ju väntat ett tag på den. Kram kram.

angela sa...

Ajajaj.. skönt att få det åtgärdat och hoppas att de läker fort för dig.

Anonym sa...

Du tycker inte att du ska varna innan du drar up en sån bild? FY FAN VAD ÄCKLIGT.

Mia sa...

Anonym:
Nä det tyckte jag faktiskt inte behövdes. Det är fyra plåster med blod på, inga köttsår direkt.