2008-09-01

Brännboll...

I helgen var det hojåkning före hela slanten. Underbart väder!
Man ser omgivningen på ett helt annat sätt när man åker hoj. Tar sig mera tid att titta liksom. Naturen blir så mycket vackrare också när man är ute i det fria och inte inlåst i en bil. Det är väldigt socialt att åka hoj också, man lär känna mycket människor. Oftast (läs; alltid) så blir det ju ett fika eller matstopp under färden och då samtalar man ju om ditten och datten. Jag är intresserad av människor och frågar ofta vad folk jobbar med, deras sociala status etc. Hoppas jag inte uppfattas som nyfiken, för det tycker jag inte att jag är. Man blir ju också ofta inspirerad av andra. Alla sitter på olika kunskaper och erfarenheter.

Utanför mitt fönster på skolan spelar just nu några -tror det kan vara åk 5 eller 6- brännboll. Jag minns när det var idrott i skolan. Jag hatade gympan! Jag var med för det mesta, men när det var redskapsgymnastik så hade jag ofta mensvärk eller något annat fel. Jag var klumpig och osmidig, tog mig inte över plintar och andra hemskheter. Brännboll tyckte jag dock var kul. Men för många var nog det en pärs också, man skulle ju välja lag. Vissa blev alltid valda sist. De som var sämst såklart. Jag var inte duktig, men slog rätt hårt, så bollen kom långt. Sen att jag sprang sakta var ju en annan femma. Jag hade väl lite pondus (redan då ;-)) så jag blev vald bland de första ofta, men tyckte ändå att gympan var svinjobbig.

Idag är det den 1 september. Hm, det var den sommaren det...
Nu börjar mina nojor för att få in möss i huset, huuuu... Förra hösten - minns ni som läst här? - så fick jag ju nästan hjärtinfarkt när jag såg något litet och mörkt pila över golvet i källaren. Har aldrig haft möss inne förut, förutom i väggen mellan vardagsrum o sovrum. Men i fjol var det ju musår... så det var väl därför den lilla rackaren letade sig in.
Hur är det i år då, mycket eller lite möss? Någon som vet? Skulle sova bra mycket bättre om jag får veta... ;-)

Inga kommentarer: