2008-12-13

Livräddarna - nu i Tallåsen!


Igår åkte jag, Lotta och mamma till Birsta, Sundvall. Julklappar inhandlades och se där, även ett eller annat till mig själv "råkade" komma med hem. Köpte en knallgrön tunika. Just den gröna nyansen är inte min färg, även om jag tycker att det är fint. Undrar om den kommer att hänga i garderoben utan att användas...
Jag köpte även en dunjacka (se bilden). Har velat ha en sån i många år men dels har det inte funnits i min storlek, sen vill man inte gärna se ÄNNU större ut heller, så jag har alltid slagit det ur hågen. Igår hittade jag en helt vanlig dunjacka i fin brun färg för halva priset, inte helt fel.

Det var snöoväder så vi var inte hemma förrän vid 21 igår kväll. Kände mig ganska seg då kan jag säga. Idag har Gustav och Elin varit här då Uffe och Nettan åkte till Gävle för att handla julklappar. Det var -15 här men ungarna ville vara ute och leka, så det var bara att pylsa på sig och gå ut. Tack och lov för min nya dunjacka, den var verkligen varm! Vi skottade snö och lekte livräddare i snöhögen här ute, Gustav skrattade så han kiknade när jag låtsades vara speaker för "Livräddarna". Det lät ungefär såhär:
Gustav tar sig fram mot den skadade flickan (Elin), han sjunker ner till knäna i snön, ska han klara detta? Kölden biter i kinderna men Gustav är stark! Han ramlar, nej Gustav ramlar! Har han svimmat? Nej han rör på sig, han tar sig sakta upp på benen, nu ser vi att han är trött. Flickan skriker förtvivlat och undrar om någon ska rädda henne. Gustav har nu bara några meter kvar, hinner han fram innan hon ramlar nerför stupet (min tvåmeter höga snöhög). Nu ramlar Gustav igen. Men han tar sig upp igen för att göra ett sista försök och DÄR räddar han Elin!
De hade kunnat hålla på hur länge som helst med detta och de bytte roller, men jag frös om benen så vi packade in oss i bilen och åkte mot Ljusdal. Handlade en julklapp till mamma och sen fikade vi på Finess. Eller lunchade rättare sagt. Ungarna åt pannkaka och jag en barnnachos. Jag får nästan i mig en sån ;-)

Karsjö Marknad var nästa hållplats. Även där lekte ungarna i snön medan jag och mamma kikade bland marknadsstånden. Köpte lite bröd och en tvål, sedan besökte vi keramikern i byn och där inhandlades två muggar och en skål. Styrde sedan mot Järvsö och Lillbabs Caffär som öppnade idag. Såg i annonsen att de hade lekladan öppen så det passar bra tänkte jag; mamma och jag kan fika medan ungarna leker, hi hi. Lillbabs sprang omkring och letade sin mobiltelefon och bad slutligen någon ringa till den. Då hittade hon den till slut. Gustav visste minsann vem Lillbabs var, hon är "en som sjunger" sa han. Vi trodde att man kunde köpa fika på Caffären, men de bjöd på allt och då känns det lite sniket att roffa åt sig på nåt sätt. De hade massor av gott. Både matigt och sliskigt.

Jag klev precis upp ur badkaret nu, ljuvligt. Ett glas vin på badkarskanten är heller inte fel. Ska nog titta på nån bra film kurande under filten nu tror jag. Hade planer på att åka och hälsa på någon men ungarna åkte inte hemåt förrän vid 18.30 och då var jag för seg helt enkelt.

6 kommentarer:

angela sa...

Haha .. det låter som om ni hade en rolig dag som livräddare :)
Skitsnygg dunjacka, sitter perfekt.. en vacker dag kanske det blir aktuellt för en annan också utan att jag ser ut som en michellingubbe *S*

Anonym sa...

Hej. Har en liten fråga...gällande Tallåsen. Vet du möjligen något om ett popband från 60-talet som hette Panthers och va från Ljusdal/Tallåsen? Lär finnas ytterligare ett band med namnet Les Cinq om jag stavar det rätt. Janne Björkbom spelade gitarr och sjöng i banden. Jag är intresserad av allt kring honom och banden. Är ocså intresserad av att köpa den cd som spelades in med Panthers. Tack på förhand. / Lilja

Anonym sa...

Hur var Lill-Babs. Stressig, vänlig, tillgjord?

Mia sa...

LillBabs, ja hon verkade väldigt glad och vänlig. Pratade inte med henne nåt även om hon verkade väldigt social och "surrade" med många gäster...

Anonym sa...

Hur stort är Tallåsen? Å hur ligger Hedsta i förhållande till Tallåsen? Känner alla, alla?

Mia sa...

Tallåsen är litet. Vet inte riktigt hur många som bor här riktigt.

Hedsta ligger ca 1 mil från Tallåsen och är en ännu mindre by.