2009-01-10

Mediciner från förr

Klev precis upp ur badkaret. Kände mig stelfrusen efter en heldag i Kajevall med Uffe och ungarna samt kusin Emma. Vi har åkt pulka och myst i solen. Mycket folk och tjo och tjim. Kajevall förresten. Ni som är från Ljusdal; säger ni "Kajvall" eller "Kajevall"???
Vad jag vet har det alltid hetat "Kajevall" men nuförtiden står det "Kajvall" på alla skyltar etc. Hm... För mig kommer det alltid att heta Kajevall, därmed basta!

Bilder från pulkåkningen kommer under morgondagen i fotodagboken!

Igår var det också en heldag med ungarna kan man säga. Hjälpte Uffe med lite pappersjobb på förmiddagen medan Gustav var i skolan. Elin tyckte verkligen att vi var urtrista som satt och bockade av en massa siffror på papper som satt i olika pärmar. Hon förstod inte varför det skulle vara nödvändigt. "Veeeem ska jaaaaaaaaag leka med dåååå?" sa hon till slut, lillfia! Vid 12 så åkte vi ner till Tallbacken (Gustavs skola) och tittade på "Fredagskul", sedan åkte vi till biblioteket där vi andra åt lunch medan Gustav fikade eftersom han ätit i skolan.

Misan har varit här ikväll och nu ska jag krypa ner i tv-soffan med en film som jag lånade på bibblan igår "En lång förlovning" tror jag den heter. Ska visst vara bra...

Mediciner från förr
Vet inte varför, men idag kom jag att tänka på mediciner jag minns från när jag var liten. Jag hade växtvärk och mamma gav mig då barnalbyl som smakade hallon eller jordgubb om jag minns rätt. De var rätt goda!
Jag hade jättesvårt att svälja tabletter när jag var liten, så ibland fick jag flytande penicillin och jag minns att mamma blandade ner det i filen och rörde om så att det blev ränder. Tyckte att penicillin var uräckligt!
Sen brukade jag dricka en hostmedicin som hette Expigen och som var jättegod. Någon mer än jag som minns de här medicinerna???

2 kommentarer:

Anonym sa...

Myys med barnen, vad härligt!

Expigen minns jag mycket väl, tyckte även jag att den var god!

Daarkh sa...

Min favorit var en hostmedicin som smakade lakrits. Grundade nog ett livslångt lakritsberoende hos mig.