2009-10-04

Klassfest

Kom precis hem nöjd och glad efter gårdagens klassträff. Jisses vad roligt det var!Det är alltså min gamla klass från medielinjen på Bollnäs Folkhögskola där jag gick 1993/94. VI provade på både radio, tv och journalistik. Även om jag efter det inte hamnade inom mediebranschen så lärde jag mig massor som jag har nytta av idag…

Hur som helst, vi var åtta elever (av 17) som träffades i receptionen på skolan. Bra uppslutning med tanke på att vi var utspridda från Malmö i söder till Kiruna i norr. Några har vi heller inte lyckats hitta, trots idogt letande. Det blev ett kärt återseende av gamla vänner som jag inte träffat på 15 år. Vår klassföreståndare Hasse var också där, plus två andra lärare. Rektorn himself tog emot oss också, vi blev bjudna på fika i matsalen och han berättade lite om vad som hänt på skolan sedan vi gick där.
Sedan fick vi gå runt och titta på skolan. Det var mycket som var annorlunda sedan 1994. Vårt gamla klassrum används nu som något sorts förråd och radiovillan där vi mer eller mindre bodde vissa perioder är ganska moderniserad. På ”vår” tid så körde vi med rullband och hade knappt datorer. Nu är allt datoriserat.

Vi tittade även på lite filmer som vi gjorde när vi gick utbildningen. Sedan åkte vi och handlade lite ingredienser till middag. Sammanstrålade hemma hos Magnus där vi skulle tillbringa kvällen. Eftermiddagen fortsatte med mera film och gamla minnen. Vi hade en bok under året vi gick på skolan där vi skrev upp roliga kommentarer, när någon gjorde bort sig etc. Oj oj oj vad roligt det var att läsa i den nu hahhahaha!

Vi hjälptes åt att laga tacos och mumsade i oss detta. Alla berättade vad som hänt sedan sist, det tog ganska lång tid. Många jobbar nu i mediebranschen. En klasskompis jobbar åt SVT som utrikeskorre och en annan läser nyheter i SVT24. En tjej jobbar som bildproducent på Bollibompa. Många har varit sjukskrivna för utbrändhet, vi pratade lite om hur det kommer sig. Men många av oss verkar vara typen som har ”många järn i elden” och har man då svårt att säga nej så är det kanske inte så konstigt att man blir slutkörd.

Vi hade massor att prata om och kvällen rann iväg hur fort som helst. Vi drack vin, åt godis och skrattade så jag nästan har träningsvärk i magen. Inte förrän efter 4 i morse kom vi i säng. Vi åt tacosrester till brunch idag innan vi skildes åt. Vi har nu planerat att träffas igen nästa sommar. Då ska vi delta i ”Sägensafari” där vår klassföreståndare Hasse + Thomas Lothström (jobbade som lärare det året) är med. Om jag förstod det hela rätt så är det som en teater ute i skogen. Man har en ”guide” som berättar en sägen medan man vandrar i skogen. Sedan händer saker efter vägen. Lät oerhört spännande och intressant.

Tillbringar resten av kvällen i soffan då det inte blev så mycket sömn i natt. Hoppar nog över BodyPump ikväll…

1 kommentar:

catja sa...

Helt ärligt...kände de över huvudtaget igen dig????? :)